Een dag na aankomst in Entebbe, vliegen we met een binnenlandse vlucht in een 12-persoons vliegtuigje van Entebbe naar Kihihi, ten zuiden van Queen Elizabeth National Park. Het is nog redelijk vroeg; de zon staat nog laag, waardoor het uitzicht over de heuvels prachtig is. We kunnen nog wat mooie foto's maken vanuit het vliegtuig. Hierna is het nog drie uur rijden naar Silverback  lodge in Buhoma in Bwindi Imprenetrable National Park in het zuiden van het land.

's Middags bezoeken we een Batwa gemeenschap bij Buhoma, net buiten het park. De Batwa's leefden tot 1993 samen met de gorilla's in het tropisch regenwoud van Bwindi. In 1993 begon Uganda de bijna uitgestorven gorilla's te beschermen en besloot de overheid de Batwa's te verplaatsen, zodat zij geen bedreiging meer vormden voor de gorilla's. Voorheen leefden de Batwa van de jacht, tegenwoordig van de teelt van koffie en bananen.

De volgende dag is het dan zover: we gaan op gorilla trekking. In de lodge spraken we mensen die de gorilla's al na een half uur gevonden hadden, dus wij hebben ook hoop dat we niet uren door het oerwoud hoeven te ploeteren. Om half vijf 's morgens staan we op, zodat we ons rustig kunnen voorbereiden op de trekking.

In Bwindi krijgen we een uitgebreide briefing van de hoofdgids en uiteindelijk gaan we op zoek. Bij ons duurt de zoektoch wat langer. We wandelen drie uur over een goed begaanbaar pad, waarna we een zeer steile afdaling moeten maken om bij de gorilla's te komen. Gelukkig hebben we porters gehuurd om onze spullen te dragen en ons te helpen bij het klimmen en dalen. Dit maakt het een stuk makkelijker.

Na een lange afdaling komen we dan eindelijk bij de gorilla's. De ouderen liggen lekker te luieren en de babies zijn aan het spelen. We kunnen ze tot op zo'n vijf meter benaderen. Geweldig! Foto's maken is buitengewoon lastig. In het oerwoud is het redelijk donker en dat zorgt ervoor dat we uiteindelijk maar een paar scherpe foto's overhouden.

Na een uur moeten we de gorilla's weer verlaten. Er wordt streng aan deze tijd gehouden om de gorilla's niet te veel te verstoren. We moeten dezelfde weg weer omhoog klimmen en dat is zwaar. De helling is heel steil en je moet oppassen dat je niet naar beneden glijdt. Gelukkig helpen onze porters een handje. Uiteindelijk zijn we ruim zes uur onderweg. Erg vermoeiend, maar zeer de moeite waard. Iets wat je zeker niet mag missen als je Uganda bezoekt.

Na de trekking bezoeken we nog een project waar lokale vrouwen werken en leren. 30% van het geld uit de gorilla trekking wordt gebruikt voor ontwikkeling van de gemeenschap rond het park. De rest van het geld wordt gebruikt voor de bescherming van de gorilla's en ander wild. Het is duidelijk dat het toerisme een grote bijdrage levert aan de lokale bevolking. Er zijn scholen en er is een ziekenhuis en die zouden er niet zijn geweest als men niet was begonnen met de bescherming van de gorilla's.

Na deze zware trekking reizen we via Kihihi en Ishasha door naar Queen Elizabeth National Park, waar we overnachten in Kyangabi Crater Lodge bij Kichwamba.

Zuidelijk Afrika

Contact

LiveToSeeAfrica B.V.

Drogteropslagen 53

7705 PC Drogteropslagen

Telefoon: 06-239 55 758

Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.