In dit blog scrhijven we over onze bezigheden als LiveToSeeAfrica team. Het nieuwste artikel staat altijd bovenaan, dus als je de artikelen in de juiste volgorde wilt lezen, moet je onderaan beginnen.

Op donderdag konden we een aantal hotels in Kampala bezoeken en meedoen aan een stadsrondrit. Aangezien de meeste van onze gasten de eerste nacht in Entebbe blijven of direct doorreizen naar andere bestemmingen in het land, zoals Jinja, besloten we niet mee te gaan en een dagje wat rustiger aan te doen, zodat we wat tijd hadden om dit blog op onze website te plaatsen.

Op vrijdagmorgen was de officiele opening gepland om 10 uur in de morgen, maar in Afrika is tijd erg rekbaar. De "minister of tourism, wildlife and antiquities" en het management van de organiserende instanties kwamen om half elf aan en gingen eerst alle stands van de expo bezoeken, waardoor het officiele gedeelte pas drie uur later begon en 's middags pas om half drie was afgelopen. Na de toespraken van UTB, UTA, UWA en de minister, moesten wij "hosted buyers" op de foto met hierboven genoemde mensen.

's Avonds was er een cultureel openingsdiner voor ons georganiseerd, waarbij ook de minister weer aanwezig was. Er was muziek en dans uit alle streken van het land en zelfs uit Rwanda en Burundi. Er werd een geweldige show opgevoerd en aan het einde moesten ook wij eraan geloven en moesten we meedoen met het dansen.

Zaterdag was volledig volgepland met afspraken met tour operators, lodges en hotels, tourist boards van verschillende landen en andere bedrijven, zoals een kleine luchtvaartmaatschappij met kleine vliegtuigen, een bedrijf dat luchtballonsafaries doet in Murchison Falls NP en een bedrijf dat rafting en bungee jumping adventures organiseert. We legden een aantal goede contacten waarmee we kunnen samenwerken.

Jinja ligt 80 kilometer van de hoofdstad Kampala. Je doet minimaal twee uur over de reis, maar in het spitsuur kan je er wel vier uur over doen.

Jinja is een stad met veel industrie, maar ook veel toerisme, want het ligt aan het beginpunt van de Nijl. Het is de adventure hoofdstad van Uganda. Hier kun je raften, kanöen, kayakken, paardrijden, mountain biken en quad rijden. Daarnaast kun je boottrips maken naar de source van de Nijl en is de plaats bekend om de enorme hoeveelheid vogelsoorten die er te vinden zijn. Van de meer dan 1000 vogelsoorten die in Uganda te vinden zijn, is meer dan de helft van de soorten te vinden in Jinja. Voor de echte vogelliefhebbers een paradijs dus.

Voor onze groep werd een rafting event georganiseerd. Martin bleef achter om foto's te maken vanaf de kant. Agnes ging mee in één van de twee boten. Eén van de twee boten nam iedere keer de wilde route, en één van de twee de wat rustigere route. Agnes zorgde dat ze in de laatste boot zat. De andere boot, met hoofdzakelijk de 'stoere mannen', ging in een stroomversnelling ondersteboven. Een nat pak hoort bij dit soort avonturen.

Na ons raftingavontuur gingen we terug naar de lodge voor een snelle lunch en om de achtergebleven gasten op te halen. Niet iedereen was meegegaan. Sommigen wilden wat uitrusten van de afgelopen drukke dagen, anderen wilden wat werk doen voor hun bedrijf. Wij doen dat werk 's avonds laat, zoals het schrijven van dit weblog.

Na de wat gehaaste lunch was het tijd voor onze laatste aktiviteit. De uitgestelde boottocht naar de "Source of the Nile" stond nog op de planning. Er is discussie over wat nu eigenlijk de echte bron van de Nijl is. Is het hier, waar Lake Victoria overgaat in de ruim 6000 kilometer lange Nijl, de langste rivier op aarde of ligt de bron ergens in een ander land aan Lake Victoria, waar ergens een klein riviertje ontspringt en uitmondt in Lake Victoria, waarna het water uiteindelijk de Nijl instroomt. Rwanda, Burundi, Kenia en Tanzania zouden in aanmerking komen. Het is maar net hoe je het bekijkt. In ieder geval is Jinja het punt waar echt de rivier de Nijl begint.

De boot brengt je naar de "Source of the Nile", waar de Nijl begint vanuit Lake Victoria. Langs de oevers zie je veel vogels en andere dieren, zoals apen en hagedissen.

Met deze boottocht kwam onze kennismakingsstrip in Uganda na 8 dagen en zo'n 1500 foto's ten einde. Zoals eerder gezegd dachten we Uganda na verschillende reizen goed te kennen. Toch hebben we tijdens deze reis heel veel dingen gezien die we niet eerder hadden gezien. We hebben Uganda een stuk beter leren kennen dankzij deze geweldige reis.

In het spitsuur reden we terug van Jinja naar Kampala, waar de POATE (Pearl Of Africa Tourist Expo) de volgende dag zou beginnen. 's Avonds laat arriveerden we na een mooie, maar vermoeiende reis in het Sheraton hotel in Kampala.

Nadat we een de nacht hadden doorgebracht in Kampala, reisden 's we morgens vroeg door richting Jinja, de adventure hoofdstad van Uganda. De weg van Kampala naar Jinja is de druktste weg in het land en om deze tijd een complete chaos. Als er dan ook nog een ongelukt gebeurt, staat het helemaal vast.

Voordat we naar Jinga doorreisden was er nog een verrassing. We gingen zip-lining doen in Mabira Forest, het grootste bos van Uganda. We hadden het wel op het programma zien staan, maar eerlijk gezegd hadden we geen idee wat het was. Toen we op de plek aankwamen werd het ons gelijk duidelijk.

Agnes stoer aan de zip-line in Mabira Forest

Tussen een aantal hoge bomen in het bos zijn staalkabels gespannen, waarlangs je hangend in een tuigje aan een katrol naar met hoge snelheid naar beneden rolt. Even slikken toen we dit zagen, maar natuurlijk moesten we meedoen. Na een stevige wandeling het bos in kom je bij de plaats aan. De bomen staan in de buurt van een waterval en een rivier.

De klim naar het eerste platform is al een hele uitdaging. Vanaf de grond moet je eerst zo'n 15 meter recht tegen de boom omhoog klimmen, langs in de boomstam geslagen traptreden, gemaakt van betonijzer. Voor de veiligheid wordt je wel aan een lijn vastgemaakt, die strak wordt aangetrokken tijdens de klim. Naar beneden stuiteren is dus niet mogelijk. Ook op het platform wordt je gelijk aan een stalen kabel vast gegespt.

Martin bood aan om als één van de eersten te gaan, zodat hij vanaf het platform in de tweede boom foto's kon maken van de andere deelnemers. De eerste vlucht was best wel eng, maar uiteindelijk realiseer je jezelf dat er eigenlijk niet zoveel kan gebeuren. Alleen oppassen voor de camera en lens bij de landing in de volgende boom.

Agnes kwam als vijfde aanvliegen. Bij de tweede boom aangekomen wilde ze eigenlijk stoppen, maar dat was niet mogelijk, het parcours moest afgemaakt worden. Uiteindelijk verdween de angst en had ze er veel plezier in.

Ons ziplining avontuur was zo uitgelopen dat er geen tijd meer was om nog andere activiteiten te ondernemen. Een geplande boottrip naar de source van de Nijl werd uitgesteld.

Na opnieuw een korte nacht heeft onze gids Hamidah (Hammy) nog een verassing voor ons voordat we onze lange reis naar Kampala maken. Vlakbij onze lodge in Kichwamba liggen twee kleine kratermeren vlak naast elkaar, de 'Twin lakes" genaamd.

Dit is weer typisch zo'n onontdekt plekje in Uganda. Het staat niet in de boeken (zoals de Bradt guide) vermeld, waardoor er weinig bezoekers komen. We maken een aantal groepsfoto's, genieten van het uitzicht en Martin weet nog een mooie panorama foto te maken.

Queen Elizabeth National Park

Na dit bezoek begint de lange tocht van 370 kilometer naar Kampala. Onderweg hebben we een lunch in Mbrara en bezoeken we het cultureel museum en het bijbehorende hotel. Het musem is erg interessant. We stoppen we nog een keer en bij de evenaar moeten er natuurlijk nog wat foto's gemaakt worden.

Na opnieuw een korte nacht maken we een game-drive in het park. Door de droogte zijn er weinig dieren te vinden. Alle dieren zijn weggetrokken naar plaatsen waar meer water te vinden is. Toch zien we vrij snel een paar leeuwen. Een kudde impala's is door de leeuwen uiteen gedreven. De leider van de impala's begeleidt de afgedreven dieren veilig terug met gevaar voor eigen leven.

Even later zien we drie jonge leeuwtjes die in dezelfde richting gaan als wij. We kunnen nog wat mooie foto's maken.

Helaas zien we geen luipaarden en weinig olifanten. Safari blijft onvoorspelbaar, maar toch zijn we heel blij met de leeuwen en de impala's die we hebben gezien.

Na onze game-drive bezoeken we een kratermeer, waar zout wordt gewonnen. Na een sanitaire stop reizen we door naar Mweya. Hier verorberen we ons lunchpakket dat door de lodge is verzorgd, waarna we een bezoek brengen aan Mweya Lodge. In deze lodge hebben veel beroemdheden overnacht, waaronder Queen Elizabeth.

Hierna maken we nog een tour langs een deel van het park dat we nog niet eerder hebben gezien; aan de noordkant van het park liggen een aantal 'explosion craters'. Geen of weinig wilde dieren hier, maar het landschap is werkelijk prachtig. Veel bezoekers hebben geen idee van het bestaan van al dit moois en doen alleen een game-drive in het park, maar ook dit is zeker de moeite waard. We zijn erg blij met onze gids Hamidah, die ons naar deze plekken brengt.

Aan het eind van de middag maken we nog een boottocht over Kazinga channel. Deze hadden we nog niet eerder gedaan, want we hadden in Murchison al verschillende boottochten gemaakt. Toch is ook deze zeer de moeite waard. Langs de oever van het kanaal zie je veel vogels en wild.

Na een lange dag gaan we weer terug naar onze lodge.

We weten dat er nog veel meer is te zien in QENP. Je kan een ballonsafari doen, chimpansee trekking doen in Kyambura Gorge, er is een vleermuisgrot en je hebt nog de boomklimmende leeuwen in Ishasha, die de laatste keer dat we hier waren zelf op vakantie waren.... Helaas is er geen tijd om al deze mooie dingen te bezoeken. Je kunt je hier rustig een aantal dagen vermaken zonder je te vervelen.

Een dag na aankomst in Entebbe, vliegen we met een binnenlandse vlucht in een 12-persoons vliegtuigje van Entebbe naar Kihihi, ten zuiden van Queen Elizabeth National Park. Het is nog redelijk vroeg; de zon staat nog laag, waardoor het uitzicht over de heuvels prachtig is. We kunnen nog wat mooie foto's maken vanuit het vliegtuig. Hierna is het nog drie uur rijden naar Silverback  lodge in Buhoma in Bwindi Imprenetrable National Park in het zuiden van het land.

's Middags bezoeken we een Batwa gemeenschap bij Buhoma, net buiten het park. De Batwa's leefden tot 1993 samen met de gorilla's in het tropisch regenwoud van Bwindi. In 1993 begon Uganda de bijna uitgestorven gorilla's te beschermen en besloot de overheid de Batwa's te verplaatsen, zodat zij geen bedreiging meer vormden voor de gorilla's. Voorheen leefden de Batwa van de jacht, tegenwoordig van de teelt van koffie en bananen.

De volgende dag is het dan zover: we gaan op gorilla trekking. In de lodge spraken we mensen die de gorilla's al na een half uur gevonden hadden, dus wij hebben ook hoop dat we niet uren door het oerwoud hoeven te ploeteren. Om half vijf 's morgens staan we op, zodat we ons rustig kunnen voorbereiden op de trekking.

In Bwindi krijgen we een uitgebreide briefing van de hoofdgids en uiteindelijk gaan we op zoek. Bij ons duurt de zoektoch wat langer. We wandelen drie uur over een goed begaanbaar pad, waarna we een zeer steile afdaling moeten maken om bij de gorilla's te komen. Gelukkig hebben we porters gehuurd om onze spullen te dragen en ons te helpen bij het klimmen en dalen. Dit maakt het een stuk makkelijker.

Na een lange afdaling komen we dan eindelijk bij de gorilla's. De ouderen liggen lekker te luieren en de babies zijn aan het spelen. We kunnen ze tot op zo'n vijf meter benaderen. Geweldig! Foto's maken is buitengewoon lastig. In het oerwoud is het redelijk donker en dat zorgt ervoor dat we uiteindelijk maar een paar scherpe foto's overhouden.

Na een uur moeten we de gorilla's weer verlaten. Er wordt streng aan deze tijd gehouden om de gorilla's niet te veel te verstoren. We moeten dezelfde weg weer omhoog klimmen en dat is zwaar. De helling is heel steil en je moet oppassen dat je niet naar beneden glijdt. Gelukkig helpen onze porters een handje. Uiteindelijk zijn we ruim zes uur onderweg. Erg vermoeiend, maar zeer de moeite waard. Iets wat je zeker niet mag missen als je Uganda bezoekt.

Na de trekking bezoeken we nog een project waar lokale vrouwen werken en leren. 30% van het geld uit de gorilla trekking wordt gebruikt voor ontwikkeling van de gemeenschap rond het park. De rest van het geld wordt gebruikt voor de bescherming van de gorilla's en ander wild. Het is duidelijk dat het toerisme een grote bijdrage levert aan de lokale bevolking. Er zijn scholen en er is een ziekenhuis en die zouden er niet zijn geweest als men niet was begonnen met de bescherming van de gorilla's.

Na deze zware trekking reizen we via Kihihi en Ishasha door naar Queen Elizabeth National Park, waar we overnachten in Kyangabi Crater Lodge bij Kichwamba.

Pearl of Africa Tourism ExpoHet LiveToSeeAfrica team (Agnes en Martin) is door de Ugandan Tourism Board (UTB) uitgenodigd op de 'Pearl of Africa Tourist Expo' in Uganda. Op deze expo komen mensen samen om kennis te maken en informatie uit te wisselen. Het thema dit jaar is 'Rediscover the Pearl'. Hoewel we al verschillende keren in Uganda waren, ontdekken we toch weer veel nieuws. Voor ons is het meer 'Discover more'.

De UTB heeft tot doel toerisme te promoten in Uganda. Aan de expo zit ook een kennismakingstrip vast, waarbij een groep tour operators en enkele journalisten door de UTB naar een aantal hoogtepunten in het land reizen. Eén groep reist naar Murchison Falls National Park en Ziwa Rhino Sanctuary en wij gaan naar Bwindi Imprenetrable National Park en Queen Elizabeth National Park (QENP). Daarna komen de twee groepen samen in Jinja, de adventure hoofdstad van Uganda, waarna in Kampala de expo wordt gehouden.

Uganda Tourism Board

De groep is een internationaal gezelschap met mensen uit Zuid Afrika, Tanzania, Nigeria, Ghana, Uganda, Finland, Bulgarije, Engeland en wij uit Nederland. In onze groep is ook een Ugandese journalist van de belangrijkste krant van Uganda aanwezig. Tijdens onze reis wordt veel gepraat en informatie uitgewisseld. We leren veel van onze collega's uit andere landen.

Het was Winston Churchil die Uganda omschreef als de "Parel van Afrika". Als jong parlementarier reisde hij per auto, trein, boot en zelfs per fiets en lopend door Uganda. In zijn boek dat hij in 1907 schreef, omschreef hij Uganda als de "Parel van Afrika". Of hij de eerste was die deze woorden gebruikte is niet bekend, maar door zijn boek werd het wel bekend. Wij zijn het volledig met hem eens....

Oostelijk Afrika

Zuidelijk Afrika

Contact

LiveToSeeAfrica B.V.

Drogteropslagen 53

7705 PC Drogteropslagen

Telefoon: 06-239 55 758

Email: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.